Očekávání nebyla vysoká. První sólovka Liama Gallaghera As You Were se ale docela povedla
Liam Gallagher je už od dob vydání prvního alba Oasis Definitely Maybe (1994) společně se svým bratrem Noelem jednou z nejzábavnějších postav hudební scény. Jeho typická severoanglická nátura mísící buranství, rebelství a bystrost, přirovnatelná asi k tomu co by se stalo, kdyby se John Lennon v mládí přidal k fotbalovým hooligans, plní novinové plátky po celém světě. Liam byl sice hlavním hlasem Oasis a duší kapely, avšak většinu písní napsal jeho bratr Noel. Když Liamův projekt Beady Eye vyšuměl do prázdna, všichni byli zvědaví, jak bude znít jeho první sólové album As You Were.
Datum vydání: 10. června 2017 Délka: 00:00 Skladby: Wall of Glass, Track 2, Track 3, Track 4, Track 5, Track 6, Track 7, Track 8, Chinatown, Track 10, Track 11, Track 12 |
Liam Gallagher, podle kterého byla inspirována postava Nobbyho z komedie Sachy Barona Cohena Grimsby, dokáže i z obyčejného vaření čaje udělat komediální výstup, který by nedokázal ani profesionální bavič, jak to ostatně dokázal v minulém videu zachyceném britským hudební magazínem NME. Rozhovory s ním jsou jedny z nejzábavnějších a plné nezapomenutelných hlášek. Další věcí, za kterou jsou vděční novináři po celém světě, bylo jeho věčné hašteření s bratrem Noelem, které eskalovalo až k rozpadu Oasis v roce 2009, kdy Liam Noelovi rozmlátil v zákulisí kytaru. Bratrská válka nyní pokračuje i po 8 letech po rozpadu a jelikož i Noel vydal první singl Holy Mountain k nadcházejícímu albu Who Built The Moon?, které vyjde na konci listopadu, bude zábavné sledovat, kdo bude mít navrch nikoliv v siláckých příspěvcích na Twitteru a nebo v rozhovorech, ale v samotné hudbě.
První srovnání sil po rozpadu Oasis mezi Noelovou kapelou Noel Gallagher's High Flying Birds a Liamovou Beady Eye, totiž dopadlo lépe spíše pro Noela. Tak se to taky očekávalo. Liam sice napsal pro Oasis pár povedených písní, mezi které patří i Songbird a I’m Outta Time, oproti Noelovým Wonderwall, Don’t Look Back In Anger nebo Live Forever, to však pořád bylo jako trpaslík proti obrovi. Za pomoci ostatních bývalých členů poslední sestavy Oasis Liam s Beady Eye vydal docela povedená 2 alba, něco tomu ale zoufale chybělo.
První singl Wall of a Glass s premiérou v typicky Gallagherovském stylu
To ostatně cítil i sám Liam a proto se rozhodl skupinu rozpustit. Aby byla rošáda kompletní, bubeník Chris Sharrock a kytarista Gem Archer, kteří byli po rozpadu Beady Eye bez práce, odešli hrát k Noelovi do High Flying Birds. Liam se po chvíli mlčení, dávání dohromady svých osobních záležitostí, starání se o svou módní značku Pretty Green a občasných “výštěků” po bratrovi na Twittteru, rozhodl vrátit a ještě jednou to zkusit. Podle jeho slov naposled, pokud to nesplní jeho očekávání. A že jeho sólová kariéra měla parádní start! Po koncertu na festivalu v Německu byl helikoptérou přepraven do jeho domovského Manchesteru na charitativní koncert obětem teroristického útoku v Manchesteru, který byl vysílán do celého světa. Liam tam před desíti tisíci lidmi kromě hitů Oasis představil i svůj první singl.
Wall of a Glass, která otevírá i album As You Were, má koule a člověk si může říct, že rock’n’roll v roce 2017 ještě pořád žije. Po vydání téhle písně spadla i všem pochybovačům huba dolů. Opakovaný “kopák”, harmonika, bluesová elektrická kytara, do toho moderně znějící beaty, černošské soulové vokalistky a Liam, který zněl hlasově nejlépe za posledních 10 let. Skvěle kombinování Oasis, sólového Liama Gallaghera a starého dobrého rock’n’rollu v novém kabátě. A taky stadiónového potenciálu, který tak velký písně Beady Eye neměly.
Produkce Grega Kurstina sedla Liamovi lépe než Foo Fighters
V podobném stylu pokračují i rebelská Greedy Soul, kde Liam zpívá: „She's got a six six six” a „I got the Midas touch,” když Liam překvapí odkazem na řeckého boha Midase, který uměl proměnit cokoliv ve zlato. Vlastně úplně první píseň, kterou skalní fanoušci slyšeli je druhá Bold, kterou Liam svého času vyhrával na akustickou kytaru v hospodě někde uprostřed Irska a záběry se pak dostaly na YouTube. Z ušmudlané akustické odrhovačky je najednou velká stadionová hymna a bylo vidět, že zdatní, avšak spíše popoví producenti Andrew Wyatt (Bruno Mars, Charli XCX, Miike Snow) a Greg Kurstin (Adele, Sia, Kelly Clarkson), byli trefou do černého. To, z čeho vznikl rozpačitý výsledek při produkci Graga Kurstina na Concrete and Gold od Foo Fighters, se tentokrát povedlo.
Má to ale všechno trochu háček. Liam napsal sám pouze písně Bold a When I’m in Need, poté s ním uzavřeli smlouvu lidé od Warner Brothers a producenti mu v psaní pomáhali. On samotný totiž umí hrát jen akordy na kytaře. Proces psaní tedy vypadal asi tak, že napsal část textu, pár akordů a producenti Andrew Wyatt a Greg Kurstin se postarali o zbytek. Takhle to funguje v popové hudbě naprosto běžně, u rockových interpretů jsou ale lidé přece jen zvyklí na více autentický přístup. Zvláště špatně to pak působí po velkohubých vyjádřeních Liama, který o sobě tvrdí, že je prý nejlepší skladatel na světě a neustále se strefuje kvůli písním do bratra Noela, které si však on na rozdíl od Liama píše a produkuje kompletně sám.
Liam hodným hochem je jako nepovedený vtip
Navíc ani se zásahy producentů není výsledek vždy dokonalý. Chinatown je fajn netradiční, akustická píseň, trochu prosluněná a trochu melancholická stejně jako západ slunce při posledním dni prázdnin. Části textu jako: „Well the cops are taking over / While everyone's in yoga,” jsou ale dost slabé. Liam si vyláme zuby i na For What It’s Worth – obhajobě zlého kluka, ve které zpívá: „Na mou obranu, mé úmysly byly dobré a v nebi drží místo pro všechny, kteří byli špatně pochopeni.” Nabízí se otázka: v čem přesně byl Liam špatně pochopen? Je to skvělý showman a zpěvák, lidsky je to ale tak trochu idiot, který urazil snad polovinu světa. V tomhle žádné nedorozumění není.
Závěrečné hodnocení
Když se Liam Gallagher snaží vypadat jako citlivý kluk, je to směšné, For What It’s Worth ale tak silně připomíná nejlepší chvíle Oasis a konkrétně Don’t Look Back In Anger, že Liamovi stejně nakonec neodoláte a skvělý refrén typicky ve stylu Beatles, si zazpíváte s ním. Velice podobné je to i s písní Come Back To Me. Z bonusů na deluxe verzi okamžitě zaujme velice moderně znějící Doesn’t Have to Be That Way s elektronickými efekty. Celkově na to, že očekávání nebyla nikterak náročná, se Liamovo první sólové album As You Were, vcelku povedlo.
|
7/10
|
Komentáře k recenzi
Pro možnost přidávání komentářů je nutné se příhlásit